Tuesday, December 15, 2009

SEKADAR CORETAN


Assalamualaikum....

Sudah agak lama aku tak mencoretkan sesuatu di ruangan blog aku sendiri. Rindu rasanya untuk bercerita. Mungkin dengan ini aku dapat luahkan apa yang tak dapat untuk aku luahkan. Hari ini, aku mula membuka diary ku. Impian untuk aku menjejakkan kaki ke ESQ kini sudah tercapai. Mungkin ramai yang tak mengenali ESQ. Tapi, tidak bagi aku. Aku mula mengenali ESQ sejak aku mula menjejakkan kaki ke alam universiti. Namun hanya ku kenal wujudnya ESQ. Tak pernah aku tahu apakah rencana ESQ itu dan aku tak pernah terfikir untuk aku mengenali lebih tentang ESQ ini. Namun kebelakangan ini... Aku tidak pernah untuk tidak melawat laman ESQ. Itulah rutin aku bermula awal semester lalu. Mungkin kerana terlalu awal ku pasakkan niat untuk bekerja di ESQ.

Bukan ini yang hendak aku ceritakan sebenarnya. Melalut je nih.. hehheee.. Sebenarnya, hampir seminggu aku di Damansara ni. Cukup bosan ditinggalkan rakan serumah. Mereka masing-masing punyai agenda tersendiri. Sekarang mungkin mereka sedang menjalani modul di JANDA BAIK. Mungkin seronok. Arghhh... Bila masa untuk aku plak ni? Takpe la. Tunggu aje peluangnya pasti ada.

Aku kebosanan, kesunyian di rumah yang tinggi nih. Duk umah bertingkat2 ni, jadikan aku malas untuk naik dan turun walaupun ade lif. Nak makan pun malas nak turun. Ish.. Teruk betul. Tak tau la pe akan jadi pada aku nnti. Mungkin kurus barangkali. Heeehee.. Santapan aku setiap hari hanyalah roti, peanut butter dan maggi.. Sedih betul. Nasi mugkin cuma sekali sehari je.. Ada masanya, langsung tak makan nasi.

Setakat aku duk kat sini, aku sempat berkenalan dengan sorang wanita indonesia. Dia keje kt kedai dobi yang de kat blok aku duk ni. Jangan salah sangka, aku bukan ke kedai dobi tu nak hantar baju, tapi sebab aku cukup boring duk dalam bilik. So, layan je la. Borak la ngan dia. Orangnya ramah, sudah bersuami. Dah 3 tahun dia di Malaysia ni. Selama dia kat sini, tak pernah lagi dia balik ke Tanah asal dia. Usaha dia nak tolong family dia kat kampung menjadi pendorong buat aku. Dia tak pernah kenal erti putus asa bekerja dengan kerenah orang Malaysia yang bermacm ragam nih. Sempat aku melihat seorang pelanggan yang menghantar baju ke kedai dobi tu. Cukup sombong. Tanpa ucapan terima kasih, dia blah cam gitu je lepas hantar baju dia. Dia ingat pekerja tu ape? Dah la orang senyum, wat tak tau jer. Biar la.. Heheee.. Banyak yang aku dapat dari AKAK DOBI tu. Sepanjang aku kat sini, kalau aku tak tau selok belok kat sini, dia akan jadi tempat rujukan aku walaupun dia bukan orang kita.

Banyak ragam la sebenarnya. Aku jugak sempat berbual dengan 2 orang pakcik teksi nih. Sorang pakcik ni, dia very nice... Ramah dan cara dia jawab pe yang kita tanya cam pakcik2 yang baik la. Banyak info jugak aku dapat dari pakcik ni. Ape yang penting, pakcik ni doakan kejayaan aku di sini. Dia tau aku bukan orang sini dan student lagi. Jadi, banyak nasihat yang dia beri pada aku dengan aku boleh terima secara baik. Tapi, sorang lagi pakcik teksi ni (walaupun dia tak kawen lagi, aku nak panggil dia pakcik gak) dia bagi nasihat gak. Tapi, cara dia kau tak bape suka. Cara orang muda Melayu, bagi nasihat tapi, dia yang nak ngap kita lastly. Dia ingat aku nih ape? Budak kampung yang mudah termakan dek pujuk rayu? Nak bawak teksi, bawak je la. Banyak songeh pulak. Ade ke, mintak no phone? Aku bagi no tepon Ketua Polis dang Wangi (kawan abah) ngan bomba baru tau.. Ajak kuar jalan2 konon. Blah la lu..Baik aku duk je kat umah ni daripada kuar ngan orang cam tu. Eh, emosional plak dah. hehehe.. Saje je..

Cuma nak ingatkan diri sendiri je. Jangan mudah terperdaya dengan orang yang kita tak kenal. Apa yang penting, bila kita jauh dari pandangan kedua ibu bapa kita, takde sape yang nak guide kita, iman tu penting. Sebab tu la, kita kena kuat iman. banyakkan amal. Dan berserah pada Allah. Bergantunglah pada Allah nescaya kita tidak akan sesat dalam liku hidup ini. Bersikap jujur pada diri sendiri. Sampi sini je aku merapu. Lain masa akan ku sambung merapu merepek aku ye..


No comments:

Post a Comment