Monday, October 31, 2011

APE KAITAN USRAH DENGAN NARUTO?

Assalamualaikum kengkawan semua..

Aku nak ceghitaaa sikit ni. Tak tau la sikit ke banyak... Baca je la ye. Itu pun kalau korang sudi baca blog aku yang skema gile ni kan.. Aku nak cite pasal USRAH..

Penah join usrah sebagai anak usrah? Atau kalian sendiri yang handle usrah sebagai naqib/naqibah? Aku dulu, penah join usrah. Penah juga handle usrah. Maksudnya, pernah menjadi mad'u dan juga pernah menjadi naqibah. Zaman aku menjadi seorang mad'u dulu, aku adalah orang yang paling blur. Ape maksud blur itu? Tak banyak mempunyai idea dalam berdiskusi. (Bukan dulu je, sekarang pun sama...).. Tapi, selepas aku menjadi naqibah, aku tak boleh selalu blur. Ini kerana, aku harus menyampaikan kepada anak usrahku.. Oh, anak usrah.. Rasa macam da tua.. Adik usrah!!

Wah, waktu itu, aku merasakan aku perlu untuk lebih tahu. Buku aku kena baca, untuk dapatkan kefahaman. Internet aku surf untuk dapat input tambahan. Usrah bagi aku bukan suatu yang mudah pada waktu itu. Payah, menjadi seseorang untuk memimpin adik-adik. Harus kena lebih tahu. Tapi, kadang-kadang adik-adik itu lebih tahu dari aku. Kena pandai cover la menggunakan ayat-ayat cover. Hehehee.. Kena bersedia dengan pelbagai soalan dari adik-adik bagai peluru menembak. Ah!! Kalau tak dapat jawab, postpone la jawapannya. Ayat cover, "Ok, tu assignment buat adik-adik".

Alhamdulillah, semasa si universiti, aku sempat memegang 2 kumpulan usrah. Ada di kalangan mereka kini sudah berjaya menjadi naqibah, menggantikan tempat aku dan sahabat-sahabatku yang lain yang sudah menamatkan pengajian di situ. NAmun, bagi yang seperti aku, sudah tiada lagi usrah di kampus. Harus berusaha mencari usrah sendiri. Jangan putus untuk berusrah. "Usahakan".. Itu pesan mereka pada aku.. :)

Asal aku tak masuk cite pasal NARUTO lagi ni? Aku pun tak tau nak masuk macam mane.. Hehehee..

Aku peminat NARUTO. Kalau mereka yang tak minat, itu dikatakan cerita yang tak masuk akal. Masuk akal atau tak, bagi aku NARUTO ade nilainye. Daripada tengok cite yang tak berfaedah macam Akademi Fantasia, Mentor, Vokal Bukan Sekadar Rupa dan segala bagai lagi la..

Ape kaitan USRAH dengan NARUTO?

Sistem usrah ini aku ibaratkan umpama kumpulan-kumpulan ninja dalam Naruto. Ade kumpulan Cikgu Kakashi (cikgu feberet aku dalam Naruto), kumpulan Cikgu Gai, Cikgu Azuma dan ade cikgu-cikgu lain. Siapa nak usrahnya jadi serius boleh ikut gaya Cikgu Azuma, kalau nak ceria ikut la gaya Cikgu Gai ataupun Cikgu Kakashi.

Ada dikalangan kita yang baru nak berjinak-jinak dengan usrah, ade yang dah hebat sikit dengan ilmu usrah, ade yang dah hadam semua silibus usrah. Macam dalam Naruto juga, ada peringkatnye. Mungkin mereka ini, kalau dalam bahasa Naruto nya, Pelatih Akademi yang diberi latihan dalam Akademi Ninja (Usrah). Ade yang masih di peringkat Genin (baru mengenali usrah), ada di peringkat Chunin (Mungkin Naqib/Naqibah itu sendiri), Jonin (mungkin Mas'ul/Mas'ulah) dan Tokubetsu Jonin (Murobbi/Murabbiah).

Bila kite berhadapan dengan adik-adik usrah, anggaplah mereka seperti ninja-ninja yang ingin kita latih. Tentukan matlamat yang kita nak capai dalam latihan tu. Seperti dalam usrah, pasti sudah ada matlamat yang ditetapkan oleh naqib/naqibah dalam usrah mereka. Ada matlamat jangka panjang dan jangka pendek.

Contohnya, aku sendiri. Masa aku pegang adik-adik usrah, matlamat jangka panjang aku, nak mereka semua jadi pemimpin dalam kampus. Mampu untuk lantang bersuara. Matlamat jangka pendek pula, mesti la nak depa tu semua faham apa yang cuba aku sampaikan berdasarkan topik yang dibawa setiap minggu.

Bukan itu sahaja, ade sistem lain juga dalam naruto ini yang boleh di apply dalam usrah.

Naqib pertama Naruto ialah Cikgu Iruka. Kemudian, Naruto nak diserahkan kepada Cikgu Kakashi. Cikgu Iruka tak serahkan Naruto bulat-bulat kepada Cikgu Kakashi tanpa sebarang informasi. Segala perangai, akhlak, tingkah laku Naruto semuanya diberitahu kepada Cikgu Kakashi. Ini untuk mememudahkan gerak kerja Cikgu Kakashi selepas ini nak meng'handle' Naruto itu. Cikgu Iruka tetap mengikuti perkembangan Naruto walaupun Naruto bukan lagi di bawah tanggungjawab dia. Dan, macam tu jugak la tindakan Cikgu Kakashi ketika menyerahkan Naruto pada Jiraiya.. Menjelaskan apa yang perlu kepada Jiraiya dan mengambil tahu perkembangan Naruto.


Imej disalin dari http://anime-wallpapers.com/images/800x600/naruto-kakashi-iruka-togeher.jpg
Jadi, kita jangan la lupakan adik-adik usrah kita bila dah tak bersama mereka lagi. (Alamak!! Ini ingatan keras buat aku juga.. ) Hehehee.. Dalam usrah Naruto itu juga, mereka bertiga itu Naruto, Sasuke dan Sakura itu mempunyai perangai yang berbeza. Naruto agak main-main orangnya. Sasuke pula serius. Tapi, Cikgu Kakashi mampu mengawal mereka dengan baik. Ini kerana ada sesuatu yang ada pada Cikgu Kakashi yang boleh menarik minat Naruto, Sasuke dan Sakura. Jadilah kita seperti Kakashi. 
Tapi jangan risau, setiap orang ada keistimewaan masing-masing. Cuma, dek kerana rasa rendah diri pada keistimewaan kita itulah yang membuatkan kita takmampu untuk menjadi seperti Kakashi. Jadi, bila kita menjadi naqib/naqibah, sebenarnya ilmu atau keistimewaan inilah yang menjadi daya penarik kepada ahli usrah kita.
P/S : Aku dulu pun, bukan la naqibah yang baik. Hahahaa.. Masih belajar dengan ilmu yang zero.. Bila kita sampaikan, kita akan lebih faham. Insya Allah. 
Aku dulu pun bukan tau nak relate kan usrah ni ngan Naruto. Tapi, dek kerana seorang sahabat iaitu Azlan yang memulakan, aku jadi tahu... Dulu tengok Naruto saje je. Tak tau ape-ape pun.
Ilmiah betul entry aku kali ni.. Ape kes???? 
Daaaaaa.....

6 comments:

  1. saye penah bercite2 nak join usrah but dunno how n where..kesian kan?hahahaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. belambak kumpulan usrah kat luar.. kalau tak pun, zana kan ramai kawan.. bentukkan satu kumpulan usrah.. then, panggil ustaz or ustazah atau kengkawan yg hebat sangat ilmu agamanya yg kita yakin boleh guide kita utk handle usrah.... :)

      Delete
  2. pernah jadi anak usrah dan naqibah.. yang naqibah tu sekali jela dlm hidup. tu pun sebab ganti naqibah sebenar sekejap.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh la nanti kita firm group usrah ye picah... hehehee.. :)

      Delete
  3. Replies
    1. tak ada la hebat sangat.. sekadar analogi..:)

      Delete