Thursday, December 8, 2011

KETAM.. ADE HATI NAK AJAR ANAK JALAN.

Assalamualaikum..

Ketam.. Masak lemak sedap, goreng cili pun sodap. Tapi, aku bukan nak cakap pasal camne nak masak ketam ye. Ketam mahal la nak beli.. (^_^)"


"Hahaahaaaaaaaa... Teruknya cara kamu jalan ketam!! Binatang ain semua jalan betul, kamu pulak jalannya senget". Kata ikan sambil ketawa mengejek cara si ketam jalan.. 

Ehem!!! Macam pertandingan bercerita kanak-kanak la pulak.. 

Si ketam yang sangat terkenal dengan sikap ego dan angkuh tu tak mahu terima kekurangan dirinya. Dia nak semuanya nampak hebat. Nak dirinya disanjung dan dipuji. Dia try nak jalan betul. Tapi, pastinya dia tak pernah sedar dia tu jalan nye senget benget. Dah berbulan masa dia habiskan. Tak kenal erti penat dan lelah. Dia tak kisah kalai kakinya tempang, sepitnya patah. Kawan-kawan dia dah nasihatkan dia suruh dia berhenti la dari buat benda yang sia-sia tu sebab dah memangnye fitrah dia macam tu. Tapi ketam tak nak dengar cakap kawan-kawan dia.

Pada suatu hari, jeng..jeng..jeng.. Ade la seorang nelayan baru pulang dari menagkap ikan terlihat akan sekumpulan ketam. Nelayan tu, ingat kan anak-anak di rumah, tangkap ketam buat masak sambal best jugak ketam ni. Nelayan tu pun kejar la ketam-ketam tersebut. Ketam lain larinya pantas nak selamatkan dirinya. Tapi dia, sebab kakinya dah tempang, sepitnya dah patah, dia tak dapat nak lari laju. Akhirnya, dia ditangkap oleh nelayan tersebut. Dah kena buat masak sambal.

Kesian ketam tu.. Tapi, aku bukan nak cerita pasal semangat ketam yang berkobar-kobar sehingga memakan diri dia sendiri tu. Ni nak cakap pasal ketam yang jalan senget, nak ajar anak dia jalan lurus. Ohh.. Memang tak masuk dek akal la. Dia dah jalan senget, camne nak tunjuk kat anak dia. Tak leh nak jadi role model la bro. Betulkan diri dulu, baru boleh betulkan org lain. Tapi, dah namannye ketam.. Memang jalannye begitu, So, jangan jadi ketam. Jadi la benda lain. 

Perumpamaan ketam mengajar anaknye jalan lurus ni memang dekat dengan kita, masyarakat melayu. Berapa ramai yang begitu? Di depan kita cukup baik menasihati kita. Tapi dia lupa, dia cepat bermegah, tutur kata lebih 'lebat' dari orang yang dinasihati. (Dalam kete duk ngumpat kami... Kami tahu.. Ade informer.)

Orang takkan respect kalau kita nak jadi ketam yang ajar anak berjalan. Walau luaran nampak baik, alim tok lebai.. Tapi, hakikatnya tak begitu. Ubah diri kita. Jangan cakap soal hijrah kalau kita tak mahu hijrah. 

Jangan nak prank orang lain sesuka hati sedangkan anda tak tahu ape yang berlaku. Menegur orang lain boleh, tapi, biarlah teguran itu juga yang kita semat dalam jiwa kita. 

~Dia memang takde adab. Bersabar Zuraidah. Dia kan dah tua..... Hahahaha..

3 comments:

  1. Hati-hati..takot disepit ketam lak cik zuraidah nie..hehe!

    ReplyDelete
  2. zana : kalau kene sepit kelam kecik xpe.. ketam besar, tua mmg sakit la kena kepit. hahaha..

    tini : mmg comel.. kalau kena masak lagi comel.. hahaha

    ReplyDelete