Friday, June 5, 2015

TERLAJAK

Terlajak perahu masih boleh diundur lagi
Terlajak kata hilang percaya!


Untung naik perahu, boleh reverse lagi walau payah. Kalau nak ke muara rindu, tapi terlajak ke muara cinta pun boleh patah balik lagi. Nak mintak maaf pun boleh lagi kat penumpang sebab terlajak. Kalau dapat penumpang baik, ape nak heran terlajak sikit kan. Boleh jejalan tengok pemandangan.


Tapi, sedih sikit kalau kita laju meluncur kata. Orang kata, cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar. Dah terlepas cakap, nak mintak maaf, sorry la. Kalau orang tu ok, dia maafkan. Tapi, sebenarnya, terlajak kata ni boleh bunuh hati manusia. Tak payah pakai pisau, pistol, rifle, sniper bagai. Cukup lidah jadi senjata.

Manusia ni, lahir-lahir tak jadi nabi, tak jadi rasul. Nak serupa macam nabi ngan rasul, jauh sangat. So, pasti akan ada rasa marah, sedih, geram dan sebagainya. Tak maksum. Jadi, nak habaq nya, manusia ni boleh memaafkan, tapi tak ramai yang mampu melupakan. Lagi-lagi kalau rasa hati dah kena bunuh dengan kata durjana yang orang lempar suka hati dia. Dalam usaha nak mencontohi tauladan nabi, kita akan terus terusan diuji.

Depan-depan tak mahu jujur. Bila belakang, tikam, tembak sampai habis peluru. Bijak cara permainan itu.Tak apa. Mengadu domba, bukan aku. Tapi hidup ada KARMA!

Ada dosa, ada pahala. Ada malaikat, ada iblis. Ada syurga ada neraka. 
Ada ubi ada batas, ada hari, tuhan balas! Chill kawan...

No comments:

Post a Comment